Co to jest WIG20?

WIG20 stanowi zestawienie 20 największych spółek akcyjnych notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest nim indeks cenowy, co oznacza, że obliczając go bierze się pod uwagę wyłącznie ceny zawartych w nim transakcji.
Bardzo istotne jest, że w jego ramach nie może znajdować się więcej niż 5 spółek z jednego sektora, a także iż nie są notowane w nim fundusze inwestycyjne.

O wyborze spółek, które wchodzą w skład WIG20 decyduje kapitalizacja rynkowa oraz wartość obrotu akcjami.
Spółki zawarte w danym indeksie muszą charakteryzować się liczbą akcji w wolnym obrocie wyższą niż 10%, wartością akcji większą niż 1 mln euro oraz brakiem oznaczenia.

Spółki wchodzące w skład indeksu WIG20 ustalane są po ostatniej sesji stycznia – jest to rewizja roczna. Ponadto pod koniec lipca i października przeprowadzane są rewizje kwartalne.

We wrześniu 2013 roku dodatkowo dodanych zostało 10 spółek, tworząc WIG30, który publikowany jest obok WIG20.

Wrogie przejęcie

Prowadzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wiąże się z ryzykiem, iż po pewnym czasie zostaniemy wykluczeni z grona wspólników przez tak zwane wrogie przejęcie. Nawet jeżeli posiadasz zdecydowaną większą ilość głosów w spółce nie gwarantuje Ci to pełnego bezpieczeństwa.
Dlaczego?
Wyobraź sobie następującą sytuację. Od wielu miesięcy planujesz urlop, o czym doskonale wiedzą Twoi wspólnicy. Kilka tygodni na egzotycznej wyspie, a może Włochy, Francja, Hiszpania…Cel podróży jest nieistotny, grunt iż jesteś nieobecny w miejscu zameldowania.
Wtenczas członkowie zarządu mimo świadomości o Twojej nieobecności organizują zgromadzenie wspólników, o którym zawiadomienie otrzymujesz listem poleconym.
Pocztę odbierasz jednak dopiero po powrocie. Wówczas dowiadujesz się, że zostałeś odwołany ze składu zarządu, dodatkowo zatwierdzono olbrzymie dopłaty pieniężne na które Cię nie stać. Dochodzi zatem do windykacji, Twoje udziały zostają sprzedane, a Ty zostajesz z niczym. Tak właśnie działa wrogie przejęcie.
Spokojnie przed takimi atakami możemy się jednak zabezpieczyć. W tym celu na umowie spółki musimy zawrzeć, iż Zgromadzenie Wspólników uznaje się ważne wyłącznie gdy reprezentowane jest na nim minimum 50% kapitału zakładowego spółki.

Spółki państwowe

Spółki państwowe, inaczej przedsiębiorstwa państwowe (w skrócie P.P.) to podmioty, których właścicielem jest państwo, a konkretniej Skarb Państwa.
P.P. jest osobą prawną.
Należy podkreślić, iż spółki państwowe nie są tożsame ze spółkami kontrolowanymi przez Skarb Państwa.

Spółka państwowa może zostać przekształcona w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa za pomocą komercjalizacji. Zazwyczaj po przejściu tego procesu jest ona prywatyzowana, a więc przechodzi w ręce prywatnych właścicieli.

Do najbardziej znanych polskich przedsiębiorstw państwowych należały:
-Zakłady Przemysłu Metalowego “H. Cegielski” w Poznaniu,
-Stocznia Szczecińska im. Adolfa Warskiego,
-Polskie Koleje Państwowe,
-Państwowe Przedsiębiorstwa Gospodarki Rolnej (PPGR).

Aktualnie większość spółek państwowych zostało sprywatyzowanych. Jednymi z ostatnich przedsiębiorstw, które czynnie prowadzą swoją działalność na rynku są:
-Przedsiębiorstwa Państwowe “Porty Lotnicze”,
-Polska Żegluga Morska.

Zakładanie spółki z o.o. krok po kroku

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością cieszy się wciąż wzrastającą popularnością wśród osób, które rozpoczynają swoją przygodę w wielkim świecie biznesu.

Aby zarejestrować dany podmiot konieczne jest przejście kilkustopniowej rejestracji.
Oto jej etapy:

1. Sporządzenie umowy spółki.
Umowa musi zostać sporządzona w sposób pisemny w formie aktu notarialnego i powinna zawierać:
-nazwę i adres siedziby,
-przedmiot działalności,
-wysokość kapitału zakładowego,
-to czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział,
-liczbę oraz nominalną ilość udziałów,
-czas trwania spółki jeżeli jest on przewidziany.

2. Spółka w organizacji.
Po uzyskaniu wpisu wspólnicy mają 6 miesięcy na wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Przez czas ten wspólnicy muszą zgromadzić kapitał zakładowy, a także ustalić nazwę organizacji.
Jeżeli do pół roku umowa nie zostanie wpisana do KRS zostanie ona rozwiązana.

3. Wpis do KRS.
Zgłoszenia dokonuje się za pomocą druku KRS-W3. Do wniosku należy dołączyć druki KRS-WE, KRS-WM, KRS-WK, KRS-WA oraz KRS-WL.

4. Obowiązki dodatkowe.
Do dodatkowych czynności, które powinny towarzyszyć rejestracji należy założenie konta firmowego w banku przy użyciu otrzymanego REGONu, rejestracja do VATu oraz powiadomienie urzędu o wybranej formie opodatkowania.

Rejestracja spółki w VAT w 2017 roku

Wraz z nadejściem roku 2017 w życie weszło wiele zmian, których celem jest uszczelnienie prawa podatkowego. Zmiany zostały wprowadzone zwłaszcza w przepisy dotyczące rejestracji do VATu.
Aktualnie przedsiębiorca pragnący uzyskać wpis do tego rejestru musi liczyć się z kaucją rejestracyjną w wysokości aż do 200 000 zł, a nawet odrzuceniem wniosku.
Zmiany zostały wprowadzone z powodu zwiększającej się ilości przestępstw podatkowych, zwłaszcza z zakresu wyłudzania podatku.
Dotychczasowe prawo stanowiło idealne warunki dla rozwoju tak zwanych „karuzel podatkowych”.
Przestępstwo to polega na rejestracji kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu przedsiębiorstw, wykonujących między sobą szereg na pozór legalnych, od których kolejno odliczają podatek.
Fikcyjny charakter tych transakcji sprawia jednak, że w rzeczywistości podatek ten nie wpłynął do budżetu, co oznacza, że został on wyłudzony.

Zaostrzenie przepisów ma przede wszystkim ograniczyć rejestrację w VAT przedsiębiorstw biorących udział w tego typu strukturach.

Jak chroniony jest kapitał zakładowy w spółce z o.o.?

Wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mają obowiązek wniesienia wkładu w postaci kapitału zakładowego. Jego wysokość określona jest w umowie założycielskiej lub jej późniejszych modyfikacjach.

Wspólnicy mają możliwość zawarcia postanowień w umowie, których celem będzie zabezpieczenie zgromadzonego majątku. Zapisy te mają zapobiec sytuacji, kiedy to spółka nie dysponowałaby aktywami w wysokości zapewniającej pokrycie kapitału zakładowego.

Kodeks Spółek Handlowych przewiduje zakaz dokonywania wypłat na rzecz wspólników :
– zakaz wypłaty odsetek od wniesionych wkładów oraz od wartości udziałów,
– zakaz zwrotu wniesionych wkładów – w całości lub w części,
– zakaz wypłaty jakichkolwiek kwot, których zachowanie w majątku spółki jest niezbędne dla pełnego pokrycia kapitału zakładowego,
– zakaz zwrotu dopłat dokonanych przez wspólników, które są potrzebne dla pokrycia strat wskazanych w sprawozdaniu finansowych,
– zakaz wypłaty wynagrodzeń za usługi świadczone przy powstaniu spółki ze środków wniesionych na kapitał zakładowy.

Książka kontroli w spółce z o.o. – dowiedz się więcej!

Czym jest stowarzyszenie zwykłe i jak je założyć?

Działanie stowarzyszeń regulowane jest przez ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Nowelizacja ustawy z dnia 20 maja 2016 roku zmniejszyła liczbę wymaganych założycieli do 3.
Każde stowarzyszenie powinno zostać zarejestrowane w ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonych przez starostę.

Stowarzyszenie zwykłe jest tzw. „ułomną osobą prawną”.

Stowarzyszenia mają prawo:
– we własnym imieniu nabywać prawa;
– zaciągać zobowiązania
– pozywać
– być pozywanymi;

Założyciele, czyli co najmniej 3 osoby, zbierają się na spotkaniu (zebraniu) i decydują:
– o założeniu stowarzyszenia zwykłego
– o przyjęciu regulamin
– o wyborze przedstawiciela

Nadzór nad stowarzyszeniami rejestrowanymi i zwykłymi pełni właściwy ze względu
na siedzibę stowarzyszenia starosta powiatu

Numery PKD

Polska Klasyfikacja Działalności czyli PKD jest umownie przyjętym, ułożonym hierarchicznie podziałem zbioru rodzajów działalności społeczno-gospodarczej jakie są realizowane przez podmioty gospodarcze w Polsce.

PKD wykorzystywana jest m. in. do klasyfikowania jednostek dla potrzeb REGON. PKD podzielona jest na 21 sekcji.

Sekcje PKD:
sekcja A – rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo, rybactwo,
sekcja B – górnictwo i wydobywanie,
sekcja C – przetwórstwo przemysłowe,
sekcja D – wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę, i powietrze do układów klimatyzacyjnych,
sekcja E – dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, działalność związana z rekultywacją,
sekcja F – budownictwo,
sekcja G – handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle,
sekcja H – transport i gospodarka magazynowa,
sekcja I – działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi,
sekcja J – informacja i komunikacja,
sekcja K – działalność finansowa i ubezpieczeniowa,
sekcja L – działalność związana z obsługą rynku nieruchomości,
sekcja M – działalność profesjonalna, naukowa i techniczna,
sekcja N – działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca,
sekcja O – administracja publiczna i obrona narodowa, obowiązkowe zabezpieczenia społeczne,
sekcja P – edukacja,
sekcja Q – opieka zdrowotna i pomoc społeczna,
sekcja R – działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
sekcja S – pozostała działalność usługowa,
sekcja T – gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników, gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby,
sekcja U – organizacje i zespoły eksterytorialne.

Umowa z e-biurem!

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług e-biura. To wygodne rozwiązanie szczególnie dla osób, które prowadzą firmę w domu i potrzebują prestiżowego adresu dla firmy.

Wirtualne biuro umożliwia zmniejszenie kosztów prowadzonej firmy przy równoczesnym zwiększeniu jakości oferowanych usług.

Umowa Wirtualnego Biura może być zawarta na dwa sposoby:
– zawarcie umowy najmu lokalu,
– zawarcie umowy o świadczenie usług administracji biura.
Powyższe formy zawarcia umowy powinny zostać zaakceptowane przez Urzędy Skarbowe.

1. Umowa najmu lokalu
Przedmiotem jest rzeczywisty wynajem części nieruchomości, w której siedzibę ma podmiot prowadzący wirtualne biuro.
2. Umowa o świadczenie usług obsługi sekretarskiej
Ten rodzaj umowy jest odpowiedni dla osób, które korzystają z wirtualnego biura jako dodatkowego adresu korespondencyjnego. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług obsługi korespondencji pocztowej, połączeń telefonicznych, faksu itp.

Dlaczego warto kupić spółkę stażową?

Zakup spółki pozwala w krótkim czasie rozpocząć prowadzenie firmy. Czysta spółka umożliwia pominięcie procesu rejestracji, co ogranicza znacznie formalności związane z wejściem na rynek usług.
Coraz więcej osób decyduje się na zakup spółki stażowej. Dlaczego?

Spółki stażowe zwiększają szansę na pozyskanie:
– Dofinansowania, ponieważ wzbudzają większe zaufanie Komisji poprzez dłuższą obecność spółki na rynku;
– Kredytu, ponieważ banki są bardziej przychylne na udzielenie kredytu spółce, która funkcjonuje na rynku, a nie jest „świeżą” spółką.

Jeżeli zastanawiasz się jaką spółkę kupić to wybierz gotową spółkę. Pamiętaj jednak, aby postarać się o notarialne poświadczenie o braku zobowiązań spółki. Da to gwarancję bezpiecznego zakupu!