Jak chroniony jest kapitał zakładowy w spółce z o.o.?

Wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mają obowiązek wniesienia wkładu w postaci kapitału zakładowego. Jego wysokość określona jest w umowie założycielskiej lub jej późniejszych modyfikacjach.

Wspólnicy mają możliwość zawarcia postanowień w umowie, których celem będzie zabezpieczenie zgromadzonego majątku. Zapisy te mają zapobiec sytuacji, kiedy to spółka nie dysponowałaby aktywami w wysokości zapewniającej pokrycie kapitału zakładowego.

Kodeks Spółek Handlowych przewiduje zakaz dokonywania wypłat na rzecz wspólników :
– zakaz wypłaty odsetek od wniesionych wkładów oraz od wartości udziałów,
– zakaz zwrotu wniesionych wkładów – w całości lub w części,
– zakaz wypłaty jakichkolwiek kwot, których zachowanie w majątku spółki jest niezbędne dla pełnego pokrycia kapitału zakładowego,
– zakaz zwrotu dopłat dokonanych przez wspólników, które są potrzebne dla pokrycia strat wskazanych w sprawozdaniu finansowych,
– zakaz wypłaty wynagrodzeń za usługi świadczone przy powstaniu spółki ze środków wniesionych na kapitał zakładowy.

Książka kontroli w spółce z o.o. – dowiedz się więcej!

Czym jest stowarzyszenie zwykłe i jak je założyć?

Działanie stowarzyszeń regulowane jest przez ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Nowelizacja ustawy z dnia 20 maja 2016 roku zmniejszyła liczbę wymaganych założycieli do 3.
Każde stowarzyszenie powinno zostać zarejestrowane w ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonych przez starostę.

Stowarzyszenie zwykłe jest tzw. „ułomną osobą prawną”.

Stowarzyszenia mają prawo:
– we własnym imieniu nabywać prawa;
– zaciągać zobowiązania
– pozywać
– być pozywanymi;

Założyciele, czyli co najmniej 3 osoby, zbierają się na spotkaniu (zebraniu) i decydują:
– o założeniu stowarzyszenia zwykłego
– o przyjęciu regulamin
– o wyborze przedstawiciela

Nadzór nad stowarzyszeniami rejestrowanymi i zwykłymi pełni właściwy ze względu
na siedzibę stowarzyszenia starosta powiatu

Numery PKD

Polska Klasyfikacja Działalności czyli PKD jest umownie przyjętym, ułożonym hierarchicznie podziałem zbioru rodzajów działalności społeczno-gospodarczej jakie są realizowane przez podmioty gospodarcze w Polsce.

PKD wykorzystywana jest m. in. do klasyfikowania jednostek dla potrzeb REGON. PKD podzielona jest na 21 sekcji.

Sekcje PKD:
sekcja A – rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo, rybactwo,
sekcja B – górnictwo i wydobywanie,
sekcja C – przetwórstwo przemysłowe,
sekcja D – wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę, i powietrze do układów klimatyzacyjnych,
sekcja E – dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, działalność związana z rekultywacją,
sekcja F – budownictwo,
sekcja G – handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle,
sekcja H – transport i gospodarka magazynowa,
sekcja I – działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi,
sekcja J – informacja i komunikacja,
sekcja K – działalność finansowa i ubezpieczeniowa,
sekcja L – działalność związana z obsługą rynku nieruchomości,
sekcja M – działalność profesjonalna, naukowa i techniczna,
sekcja N – działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca,
sekcja O – administracja publiczna i obrona narodowa, obowiązkowe zabezpieczenia społeczne,
sekcja P – edukacja,
sekcja Q – opieka zdrowotna i pomoc społeczna,
sekcja R – działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
sekcja S – pozostała działalność usługowa,
sekcja T – gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników, gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby,
sekcja U – organizacje i zespoły eksterytorialne.

Umowa z e-biurem!

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług e-biura. To wygodne rozwiązanie szczególnie dla osób, które prowadzą firmę w domu i potrzebują prestiżowego adresu dla firmy.

Wirtualne biuro umożliwia zmniejszenie kosztów prowadzonej firmy przy równoczesnym zwiększeniu jakości oferowanych usług.

Umowa Wirtualnego Biura może być zawarta na dwa sposoby:
– zawarcie umowy najmu lokalu,
– zawarcie umowy o świadczenie usług administracji biura.
Powyższe formy zawarcia umowy powinny zostać zaakceptowane przez Urzędy Skarbowe.

1. Umowa najmu lokalu
Przedmiotem jest rzeczywisty wynajem części nieruchomości, w której siedzibę ma podmiot prowadzący wirtualne biuro.
2. Umowa o świadczenie usług obsługi sekretarskiej
Ten rodzaj umowy jest odpowiedni dla osób, które korzystają z wirtualnego biura jako dodatkowego adresu korespondencyjnego. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług obsługi korespondencji pocztowej, połączeń telefonicznych, faksu itp.

Dlaczego warto kupić spółkę stażową?

Zakup spółki pozwala w krótkim czasie rozpocząć prowadzenie firmy. Czysta spółka umożliwia pominięcie procesu rejestracji, co ogranicza znacznie formalności związane z wejściem na rynek usług.
Coraz więcej osób decyduje się na zakup spółki stażowej. Dlaczego?

Spółki stażowe zwiększają szansę na pozyskanie:
– Dofinansowania, ponieważ wzbudzają większe zaufanie Komisji poprzez dłuższą obecność spółki na rynku;
– Kredytu, ponieważ banki są bardziej przychylne na udzielenie kredytu spółce, która funkcjonuje na rynku, a nie jest „świeżą” spółką.

Jeżeli zastanawiasz się jaką spółkę kupić to wybierz gotową spółkę. Pamiętaj jednak, aby postarać się o notarialne poświadczenie o braku zobowiązań spółki. Da to gwarancję bezpiecznego zakupu!

Kilka słów o spółce jawnej

Spółka jawna jest spółką jednoosobową prowadzącą przedsiębiorstwo pod własną firmą. Spółka posiada osobowość prawną.

Majątek spółki składa się z wkładów wniesionych przez wspólników oraz mienia nabytego w czasie istnienia spółki.

Wspólnicy odpowiadają za zobowiązana spółki całym swoim majątkiem.
Każdy wspólnik ma prawo do prowadzenia spraw spółki. Umowa może przewidywać sytuację, w której sprawy spółki powierza się jednemu wspólnikowi. Jednak ta kwestia uzależniona jest od preferencji wspólników.

Spółka nie może być prowadzona przez osoby trzecie.

W jaki sposób osiągnąć sukces? Przeczytaj!

Spółka z VAT i VAT UE

Coraz więcej osób decyduje się na zakup gotowej spółki. Pozwala to znacznie ograniczyć koszty oraz czas dotyczące założenia firmy.
Przedsiębiorcy mają do wyboru spółki świeże oraz stażowe. Wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup spółki z numerami VAT oraz VAT UE.
Gotowe spółki posiadają numery NIP, REGON oraz KRS, czyli kompletną dokumentację rejestracyjną. Nabywcy obawiają się, że spółki będą zadłużone. Warto jednak postarać się o notarialne poświadczenie o braku zadłużeń spółki.
Właściciele firm, którzy prowadzą firmy opierające się na wymianie handlowej z krajami UE zobowiązani są do zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R/UE, jeśli do tej pory nie prowadzili aktywnej działalności konieczne będzie także złożenie zgłoszenia VAT-R. Dokonanie takiej rejestracji umożliwi aktywne uczestnictwo w wewnątrzwspólnotowej wymianie towarów oraz dokonywanie transakcji na rynku lokalnym.
Czynni podatnicy podatku VAT mają obowiązek prowadzenia rozliczeń wynikających z wszystkich transakcji gospodarczych, które podlegają opodatkowaniu takim rodzajem podatku pośredniego.

Gotowa spółka a dotacje unijne

PRZYDATNE INFORMACJE DLA OSÓB CHCĄCYCH ZAŁOŻYĆ BIZNES!

*****

Założenie oraz prowadzenie własnego biznesu może okazać się kosztowne. Z tego powodu warto skorzystać z dostępnych na rynku sposobów na pozyskanie dodatkowych środków finansowych. Dobrym rozwiązaniem jest pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej.

Rejestracja spółki jest procesem skomplikowanym oraz wymaga posiadania wiedzy na temat obowiązujących przepisów prawnych. Założenie spółki może trwać kilka dni. Wielu przedsiębiorcom, którzy chcą pozyskać dofinansowanie z UE zależy na oszczędności czasu, czyli założeniu firmy w jeden dzień. To powoduje, że przyszli przedsiębiorcy decydują się na zakup gotowej spółki.

Gotowe spółki są w pełni zarejestrowanymi podmiotami. Posiadają kompletną dokumentację rejestrową, co daje nabywcy gwarancję właściwego wejścia na rynek ze swoją firmą. Istnieje możliwość zakupu spółki czystej, co pozwala bezpiecznie prowadzić firmę.

Dlaczego warto kupić gotową spółkę chcąc pozyskać dofinansowanie z UE?

* są dotacje dla nowych firm, które powstały w okresie krótszym niż 12 miesięcy lub takie, które działają ponad rok;
* spółka nie może mieć negatywnej historii księgowej i handlowej;

Obowiązki właścicieli firm

Właściciele firm mają wiele obowiązków, które muszą zostać wypełnione we właściwym czasie oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Nie wypełnienie obowiązków może wiązać się z problemami oraz zaległościami księgowymi.

Jednym z najważniejszych obowiązków przedsiębiorcy jest prowadzenie księgowości w oparciu o aktualne przepisy prawne. Przedsiębiorca może zająć się księgowością samodzielnie lub powierzyć ją firmie zewnętrznej.

Co należy do obowiązków przedsiębiorcy? Poniżej przedstawiamy kilka z nich:
– opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za dany miesiąc,
– składanie deklaracji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
– opłacanie podatku VAT- jeżeli przedsiębiorca podlega takiego typu opodatkowaniu,
– wpłacenie zaliczek na podatek dochodowy na konto Urzędu Skarbowego (US),
– składanie odpowiednich deklaracji podatkowych w US .

Książka kontroli w spółce z o.o

Przedsiębiorcy prowadzący firmę w postaci spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mają obowiązek prowadzenia książki kontroli. Wspólnicy zobligowani są do przechowywania upoważnień i protokołów kontroli, które zawierają informacje potrzebne organom kontroli spółki.

W książce kontroli powinien znajdować się wpis informujący o wykonaniu zleceń pokontrolnych bądź wpis o ich uchyleniu przez właściwy organ kontroli.

Cała dokumentacja powinna być przechowywana w siedzibie spółki.

Organ kontroli ma prawo dokonywać wpisów w książce kontroli, które obejmują:
* oznaczenie organu kontroli
* oznaczenie upoważnienia do kontroli
* zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli
* daty podjęcia i zakończenia kontroli
* zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych.